(+420) 731 001 877 makler@tomaskopa.cz
Bydlení na kolečkách je úsporné, ale má svá pravidla

Bydlení na kolečkách je úsporné, ale má svá pravidla

Reklama
Reklama

Ne všude se však dá s domkem na kolech zastavit, natož zakotvit natrvalo.

Maringotka, obytný vůz či obytný přívěs?

ObytnĂ˝ přívÄ›s neboli karavan, zapojĂ­te za auto a mĹŻĹľete vyrazit na cesty. ObytnĂ˝ vĹŻz je kompaktnÄ›jší, je to dva v jednom, auto i bydlenĂ­. VĂ˝hodou je oproti karavanu vÄ›tší variabilnost ĂşloĹľnĂ˝ch prostor, takĹľe umoĹľĹuje pĹ™evážet další vybavenĂ­, jako jsou kola, lyĹľe a další. Na druhou stranu, pokud chcete vyrazit na cesty a navštÄ›vovat vĂ­ce lokalit, je tĹ™eba poÄŤĂ­tat s tĂ­m, Ĺľe mobilita velkĂ©ho obytnĂ©ho vozu je například v centrech mÄ›st a historickĂ˝ch lokalitách mnohem sloĹľitÄ›jší, neĹľ kdyĹľ vyjedete s karavanem, kterĂ˝ lze od auta odpojit.

Maringotkou jezdĂ­ uĹľ málokdo, ale ÄŤasto bĂ˝vá moĹľnĂ˝m Ĺ™ešenĂ­m pro pĹ™echodnĂ© bydlenĂ­ nebo rekreaci. StejnĂ© to mĹŻĹľe bĂ˝t s karavanem i obytnĂ˝m vozem. Pokud však nebudou slouĹľit k cestovánĂ­, ale budou stát na jednom mĂ­stÄ›, musĂ­ splĹovat podobnĂ© podmĂ­nky jako stavba.

Umístění na pozemek nebo stavební povolení?

Mezi jednoznačné výhody domků na kolečkách patří jejich pořizovací cena, která je podstatně nižší, než koupě či stavba domu. Nový obytný vůz může stát až dva miliony, karavan do 800 000, nově vyrobená maringotka stojí od zhruba 250 000 Kč výše. Celková cena závisí na vnitřním vybavení. Pokud však jej budete používat místo klasického domu, je třeba dodržet příslušné zákony.

Podle stavebního zákona jsou tyto typy obydlí sice samy o sobě mobilním zařízením, ale ve chvíli, kdy jsou trvale či dlouhodobě umístěny na konkrétním pozemku, plní vlastně funkci stavby a podle toho jej bude stavební úřad posuzovat. Tato obydlí sice nevyžadují vydání souhlasu s provedením ohlášeného stavebního záměru ani stavební povolení, ale je třeba získat rozhodnutí o umístění stavby, resp. územní souhlas.

Není přitom rozhodující, že se s přívěsem či obytným vozem dá i nadále jezdit, že má funkční kola, motor a podobně. Stavební úřad posuzuje totiž funkci, jakou plní, a trvalost či dlouhodobost jeho umístění na konkrétním místě, což v minulých letech mnohokrát potvrdila i soudní rozhodnutí.

Umístit jej tedy lze pouze na stavební pozemek nebo pozemek určený k rekreaci. V případě, že majitel obytného domu není vlastníkem pozemku, potřebuje také souhlas majitele.

Je bydlení v domech na kolečkách skutečně výhodné?

Život v nich volí hlavně lidé, kteří mají vztah k přírodě, a také chtějí ušetřit. Je však třeba, zvláště v případě celoročního bydlení v maringotce, počítat s potřebným zateplením a připojením na energie. Podle zkušeností obyvatel takových domů lze přes léto vystačit se solárním systémem, avšak v zimních měsících je třeba počítat s připojením na elektrickou síť, protože solární systém spotřebu neutáhne. Topit se dá i plynovými bombami, ovšem to nemusí být v současné době výhodné. Někteří si do maringotky pořizují i klasická kamna na dřevo.

Výhodou jsou v každém případě velmi nízké náklady na provoz, nezatížení hypotékou i úspora za vybavení, zařízení i osobní věci, kterých si člověk pořizuje podstatně méně, protože musí počítat s každým centimetrem místa. Nevýhodou takového bydlení může být v případě vícečlenné domácnosti méně soukromí, a to zvláště v zimě, kdy nelze trávit tolik času venku. Na druhou stranu, jako startovací bydlení může být dům na kolečkách skvělá volba. A později může sloužit jako rekreační objekt.

Pokud se rozhodnete bydlet na kolečkách, bude třeba pro něj získat pozemek. Koupě pozemku v lokalitě, kde chcete i v budoucnu trávit svůj čas, je nejlepší variantou. Každopádně je třeba před podpisem kupní smlouvy zajít nejprve na stavební úřad a zjistit si podmínky pro umístění vybraného obydlí.

0/5 (0 Reviews)
Reklama
Reklama
Odebírat články (NEWSLETTER)....nebojte žádný SPAM, ruku na to
Reklama
Reklama