Vyššà neobydlenost je v prĹŻmÄ›ru u bytĹŻ vlastnÄ›nĂ˝ch fyzickĂ˝mi ÄŤi právnickĂ˝mi osobami. Nižšà prĹŻmÄ›rná neobydlenost je u domĹŻ ve vlastnictvĂ obcĂ a bytovĂ˝ch druĹľstev, avšak i tak se v ÄŚesku nacházĂ zhruba 13 tisĂc neobydlenĂ˝ch bytĹŻ v bytovĂ˝ch domech vlastnÄ›nĂ˝ch obcĂ ÄŤi státem. Jedna pÄ›tina tÄ›chto bytĹŻ se nacházĂ v BrnÄ› a v Praze, následuje Ostrava a PlzeĹ.
CelkovÄ› se ve mÄ›stech koncentruje tĂ©měř 70 % neobydlenĂ˝ch obecnĂch bytĹŻ, z toho jich vÄ›tšina nebyla rekonstruována. V menšĂch obcĂch je podĂl bytĹŻ v domech rekonstruovanĂ˝ch ÄŤi postavenĂ˝ch po roce 2012 vyššĂ. TĂ©měř polovina bytĹŻ, kterĂ© byly vystavÄ›ny ÄŤi rekonstruovány po roce 1990, se nacházĂ obcĂch s mĂ©nÄ› neĹľ 5 tisĂci obyvateli.
Stářà budovy tak mĹŻĹľe bĂ˝t jednĂm z dĹŻvodĹŻ neobydlenosti bytĹŻ, a to zejmĂ©na v oblastech populaÄŤnÄ› silnÄ›jšĂch.
DalšĂm dĹŻvodem neobydlenosti je, Ĺľe aĹľ 26 % bytĹŻ sloužà dlouhodobÄ› k rekreaci a vyskytujĂ se mimo mÄ›sta a v oblastech, kterĂ© majĂ menšà problĂ©my s dostupnostĂ bydlenĂ.  DalšĂch 10 % bytĹŻ je pĹ™echodnÄ› neobydlenĂ˝ch, protoĹľe procházĂ pĹ™estavbou, nebo se mÄ›nĂ uĹľivatel, ÄŤi je neobydlenost zpĹŻsobená krátkou dobou od kolaudace ÄŤi ĂşmrtĂm uĹľivatele. Avšak zbylĂ˝ch 64 % by za urÄŤitĂ˝ch podmĂnek mohlo bĂ˝t vyuĹľĂváno pro bydlenĂ.
Jsou mezi nimi byty, kterĂ© vyĹľadujĂ rekonstrukci ÄŤi pĹ™estavbu, ale zhruba 21 % z nich se nacházĂ v bytovĂ˝ch domech, kterĂ© novÄ› vznikly, nebo prošly v poslednĂch dvaceti letech rekonstrukcĂ. V tomto pĹ™ĂpadÄ› nenĂ dĹŻvodem toho, Ĺľe v bytÄ› trvale nikdo nebydlĂ, technickĂ˝ stav.
AnalĂ˝za pĹ™edpokládá, Ĺľe se z velkĂ© části mĹŻĹľe jednat o investiÄŤnĂ byty, kterĂ© jsou vyuĹľĂvanĂ© pro jinĂ© účely, neĹľ je bydlenĂ. NapĹ™Ăklad jsou pronajĂmány pro krátkodobĂ© ubytovánĂ turistĹŻm, ÄŤi jinĂ˝m zpĹŻsobem (napĹ™. jako kanceláře, malĂ© provozovny pro soukromĂ© podnikánĂ apod.).
Lepšà pĹ™ehled o vyuĹľĂvánĂ bytĹŻ, v nichĹľ je poskytováno krátkodobĂ© ubytovánĂ, by mohla pĹ™inĂ©st novela zákona ÄŤ. 159/1999 Sb., o nÄ›kterĂ˝ch podmĂnkách podnikánĂ v oblasti cestovnĂho ruchu.
UbytovatelĂ© budou mĂt povinnost registrovat svĂ© ubytovánĂ v registru a pro kaĹľdou ubytovacĂ jednotku dostanou pĹ™idÄ›lenĂ© registraÄŤnĂ ÄŤĂslo. Pokud nebude mĂt ubytovánĂ svĂ© registraÄŤnĂ ÄŤĂslo, ubytovacĂ portály nebudou smÄ›t tyto nabĂdky zveĹ™ejĹovat, resp. pĹ™ijĂmat registraci ubytovatelĹŻ a inzerovat takovĂ© ubytovánĂ.  PoÄŤĂtá se, Ĺľe zákon by mÄ›l vstoupit v účinnost nejpozdÄ›ji 1. ledna 2026.
PrázdnĂ© byty má pomoci vrátit na trh takĂ© navrhovanĂ˝ zákon o podpoĹ™e v bydlenĂ, kterĂ˝ pĹ™edpokládá systĂ©m garancĂ pro majitele bytĹŻ a kompenzacĂ pro obce.
Pokud obec pronajme byt obyvateli, kterĂ˝ je v bytovĂ© nouzi a zvláštÄ› potĹ™ebnĂ˝, bude moci ÄŤerpat od kraje finanÄŤnĂ pĹ™ĂspÄ›vek, a to aĹľ po dobu pÄ›ti let. Zákon pĹ™itom nepĹ™edpokládá, Ĺľe by jakkoli zasahoval do nastavenĂ˝ch pravidel pronájmu, coĹľ znamená, Ĺľe finálnĂ vĂ˝bÄ›r nájemnĂka a pronájem bytu zĹŻstane v kompetenci obce.
Tento model jiĹľ ĂşspěšnÄ› funguje v zahraniÄŤĂ (Belgie, Francie), ale i v nÄ›kterĂ˝ch ÄŤeskĂ˝ch mÄ›stech ÄŤi oblastech (Ostravsko, Most, Praha, ĂšstĂ nad Labem nebo PlzeĹ). V ÄŚesku ovšem tento model zatĂm probĂhá jako projekty neziskovĂ˝ch organizacĂ, coĹľ nenĂ systĂ©movĂ© Ĺ™ešenĂ.
TakĂ© soukromĂ majitelĂ© nemovitostĂ, kteřà svĹŻj byt dobrovolnÄ› pronajmou cĂlovĂ˝m skupinám zákona, by mÄ›li nárok na jasnĂ© garance od poskytovatelĹŻ podpĹŻrnĂ˝ch opatĹ™enĂ. Mezi je jako vlastnĂky a obyvatele bytu totiĹľ vstoupĂ jako nájemce stát, resp. jĂm pověřenĂ˝ poskytovatel, takĹľe konkrĂ©tnĂ osoba dostane nikoli nájemnĂ, ale podnájemnĂ smlouvu.
Poskytovatel bude pak vlastnĂkovi garantovat po omezenou dobu (aĹľ 3 roky) Ăşhradu nájemnĂ©ho, nákladĹŻ na sluĹľby, a pĹ™Ăpadnou náhradu škod. Tyto pĹ™ĂpadnĂ© náhrady ÄŤi nedoplatky bude pokrĂ˝vat státnĂ pĹ™ĂspÄ›vek.
Druhou moĹľnostĂ by bylo, Ĺľe vlastnĂk bytu uzavĹ™e nájemnĂ smlouvu napĹ™Ămo s potĹ™ebnou domácnostĂ a poskytovatel garancĂ uzavĹ™e s vlastnĂkem bytu smlouvu o spolupráci, jĂĹľ se zaváže k zastropovanĂ©mu ruÄŤenĂ za škody a dluhy nájemce.
Podle informacĂ na webovĂ˝ch stránkách ministerstva pro mĂstnĂ rozvoj byl návrh zákona na konci roku 2023 pĹ™edloĹľen k projednánĂ vládÄ› a letos by se jĂm mÄ›li zabĂ˝vat poslanci. V platnost by mÄ›l vstoupit v roce 2025.
V ÄŚesku dosud neexistuje systĂ©m evidence bytĹŻ jako v jinĂ˝ch státech Evropy, kterĂ˝ by umoĹľĹoval komplexnÄ›jšà pĹ™ehled o bytech, jejich obydlenosti, struktuĹ™e ÄŤi rozmĂstÄ›nĂ. Ministerstvo pro mĂstnĂ rozvoj proto navrhuje ve spolupráci s ÄŚeskĂ˝m statistickĂ˝m úřadem vytvoĹ™enĂ registru bytovĂ©ho fondu a jeho pravidelnou aktualizaci a revizi.
Související články
- Stavět a bydlet úsporně je trendem současnosti a potřebou budoucnosti
- Desítkám tisíc domácností hrozí vysoké pokuty za používání neekologických kotlů
- Co mohou sledovat kamery instalované na domě
- Nakupovat či vlastnit zemědělskou půdu se stále vyplácí
- Institucionální smlouvy při pronájmu prostor v administrativním či obchodním centru mají svá specifika
- Za jakých podmínek může pronajímatel rekonstruovat nájemní byt