„Volby nedopadly pro dopravu dobře, zvažujeme reakce,“ řekl MF DNES výkonný ředitel železniční nákladní společnosti Metrans Martin Hořínek. Zástupci dopravců chtějí v první řadě jednat s nově zvoleným prezidentem Rafajem. Věří přitom ve změnu stanov, která by jim místo ve vedení organizace zajistila.
„Budeme do představenstva velkého svazu chtít kooptovat alespoň jednoho z našich kandidátů,“ uvedl prezident Svazu dopravy ČR Oldřich Sládek, tedy takzvaného „malého“ svazu sdružujícího jen dopravce.Uvedenými kandidáty jsou generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a generální ředitel výrobce kolejové techniky Škoda Transportation Tomáš Ignačák.
Pro mnohé členy z řad dopravců byly volby z minulého týdne velkým rozčarováním. „Ačkoliv bylo předjednáno, že bude zvolen alespoň jeden zástupce dopravy, při samotných volbách to tak nebylo,“ uvedl spolumajitel rejdařství EVD Lukáš Hradský.Pokud se situaci nepodaří narovnat, hrozí, že dopravci ze svazu úplně vystoupí. Zároveň by požadovali, aby z názvu svazu zmizelo i slůvko odkazující na jejich účast.
Podle Hradského ale není důvod takový krok uspěchat. „Členské příspěvky na letošní rok už máme zaplacené a výpovědní lhůta jsou dva měsíce, máme čas do října,“ dodal.Jan Rafaj minulý týden ve vedení Svazu průmyslu a dopravy ČR nahradil dlouholetého prezidenta Jaroslava Hanáka. Hanák pocházel z prostředí autobusové dopravy, takže řídil „velký“ i „malý“ svaz, až prakticky splynuly.
Nový šéf Svazu průmyslu a dopravy se nicméně snaží rozkol mezi členy mírnit. “Dopravní sektor má i z podstaty názvu Svazu průmyslu a dopravy ČR důležitou pozici a aktivně jsme se mu vždy věnovali a podporovali jej, nejen na tripartitě,“ řekl MF DNES Rafaj. Zatím podle něj nebylo svoláno první zasedání nového předsednictva. Jednotliví členové si tak ještě nerozdělili agendy, kterými se budou zabývat.
Český produkt a Green Deal
Dopravci se přesto obávají, že jejich požadavky nebudou při jednání se zástupci státní správy slyšet tak jako dřív. Poukazují mimo jiné na hlavní témata, kterými se chce nový prezident zabývat a jež odkazují spíše na zájmy průmyslu.Rafaj mezi pětici svých priorit zařadil podporu domácích produktů, vypořádání se s evropskou politikou snižování emisí oxidu uhličitého, digitalizaci a ozdravení trhu práce a na posledním místě rozvoj dopravní infrastruktury.
„První a na prvním místě je český produkt. Nemůžeme mu klást překážky a vytvářet problémy a často je to Česká republika, která si sama zpřísňuje podmínky, které Evropská unie navrhuje,“ uvedl ve své inaugurační řeči Rafaj, který je zároveň generálním ředitelem společnosti Heimstaden zaměřené na správu nájemních bytů.
Ne všichni dopravci ale chápou výsledky voleb ve svazu jako problém. „Naše společnost je členem Svazu průmyslu a dopravy ČR, situace v prezidiu je nám tedy známa. Z toho stavu nepociťujeme žádnou újmu a z budoucího vývoje nemáme obavy,“ řekl MF DNES ředitel společnosti ČSAD Brno Holding Jakub Dvonč.