(+420) 731 001 877 makler@tomaskopa.cz
Bydlení lze stále pořídit v mnoha regionech levněji než před krizí

Bydlení lze stále pořídit v mnoha regionech levněji než před krizí

Reklama
Reklama

5.10.2015 – Pro mnoho kupujících mohou být současné ceny nemovitostí nadhodnocené. Stačí se ovšem podívat o několik let zpět a zjistíme, že v současnosti jsou podmínky pro pořízení vlastního bydlení mnohem výhodnější než dřív.

V roce 2002 začaly růst ceny nemovitostí v ČR napříč všemi kraji. Poptávka po bydlení byla silná nejen kvůli lidem, kteří hledali vlastní bydlení, ale také díky investorům. Právě ti v některých případech skupovali i mnoho bytů najednou. Situace se ovšem začala obracet již na jaře 2008, kdy mnohé realitní kanceláře pocítily pokles poptávky po vlastním bydlení. Pomyslnou tečnou za dlouhodobým růstem cen nemovitostí bylo září 2008. Následné zprávy nejen z českých, ale hlavně světových médií informující o hroutícím se hypotečním trhu v USA zapříčinily rapidní snížení poptávky po vlastním bydlení také u nás. Mezi prvními byli právě investoři, kteří začali hledat pro své investice jiné komodity. Jak na ekonomickou recesi reagovala poptávka po bydlení u nás a jak se projevila měnící se chování kupujících na cenách bytů, které jsou stále nejhledanějším typem bydlení?

V září 2008 se prodával v České republice průměrný byt 1+1 za 1 253 507 Kč. Což je stále mnohem více než za kolik se dá takový byt pořídit nyní. V září 2015 se průměr této kategorie totiž dostal na 841 330 Kč. Stále tedy platí, že je aktuálně možné pořídit bydlení levněji než před krizí. Největší pokles cen byl právě u bytů 1+1, které za posledních 7 let ztratily ze své původní hodnoty -32,9 %.

Byty 2+1 zaznamenaly za stejné období pokles ve výš -31 %. Došlo ke snížení ceny z 1 714 553 Kč v roce 2008 na současných 1 182 330 Kč. Nejmenší pokles byl za posledních 7 let u velkých bytů kategorie 3+1. Tato kategorie zaznamenala v prvních dvou letech (2008 – 2010) sice největší pokles, ale v dalším období jej korigovala až na současný rozdíl -26,8 %. Byty 3+1 byly jedinou kategorií, která přesahovala průměrem svých cen v roce 2008 hranici 2 mil Kč. V září 2008 činil průměr bytů 3+1 v ČR 2 121 617 Kč. V září 2015 byla zaznamenána u stejné kategorie hodnota 1 553 726 Kč.
 
Podíváme-li se ovšem do regionů, tak zjistíme, že začalo docházet po roce 2010 k velkým rozdílům. V letech 2008 – 2010 docházelo k plošnému snížení cen bytů napříč celou republikou, ale vzápětí se začaly „nůžky“ rozevírat. Ve městech s větší mírou nezaměstnanosti ceny bytů klesaly i nadále. Například v Ostravě stál v září 2008 třípokojový byt 1 571 035 Kč. Letos v září to ovšem bylo 1 163 462 Kč. Celkem došlo k poklesu v tomto krajském městě za posledních 7 let o -25,9%. Obdobně je na tom i Ústí nad Labem, kde se ceny bytů 3+1 snížili z 1 000 748 Kč v září 2008 na 793 984 Kč v září 2015, což odpovídá poklesu – 20,7 %. Naopak ceny bytů 3+1 v jsou nyní vyšší než před krizí např. v Olomouci, Praze, Jihlavě a Brně.

ceny bytů Brno

Požadavky kupujících se mění
V současné době roste poptávka po bytech s více pokoji. V dobách ekonomické recese to ovšem bylo naopak. Převládala poptávka zejména po levnějším bydlení, a tudíž se realitní makléři setkávali nejčastěji s poptávkou po bytech 1+1 a 2+1. Trend se za posledních 5 let ovšem změnil. Současní kupující vyhledávají spíše nemovitosti s vidinou dlouhodobého využití. Mnohdy i mladé nesezdané páry raději volí byty s více pokoji. Tomuto trendu se přizpůsobují také některé developerské společnosti, které mají ve svých nabídkách byty s více pokoji na výměrách, které dříve patřily spíše kategorii 2+1. Např. na 70 m2 může zajemce u jednoho projektu najít byt kategorie 2+KK a v jiném pak byt 3+KK.

Za velkou poptávkou stojí nejen zlepšení ekonomické situace obyvatel, ale také stále výhodné nabídky bank poskytující hypoteční úvěry. Díky tomu hovoříme o stále velmi dobré dostupnosti bydlení v ČR, kteoru by neměly uhrozit ani korekce úrokových sazeb hypotečních úvěrů.

0/5 (0 Reviews)
Reklama
Reklama
Odebírat články (NEWSLETTER)....nebojte žádný SPAM, ruku na to
Reklama
Reklama