(+420) 731 001 877 makler@tomaskopa.cz
Inzerce nemovitosti s cenou včetně provize realitní kanceláře, nebo plus provize?

Inzerce nemovitosti s cenou včetně provize realitní kanceláře, nebo plus provize?

Reklama
Reklama

10.3.2022 – Pokud jste v poslední době vyhledávali nemovitost na některém z realitních serverů, určitě jste zaregistrovali, že některé kanceláře inzerují nemovitosti s konečnou cenou a některé uvádějí do poznámky, že je k ceně potřeba připočítat provizi realitní knceláře. Nejčastěji se můžete s cenami neobsahující provizi realitní kanceláře setkat na jižní Moravě. Mnoho, zejména brněnských realitních kanceláří má ve zvyku uvádět cenu, kterou po prodeji obdrží prodávající a svou provizi k ní teprve následně přičítají. Která z možností prezentace ceny je ovšem správná? A mohou realitní servery nutit realitní makléře uvádět v inzerci pouze jeden způsob uvádění ceny?

Ať už jdete kupovat cokoli, chleba, máslo, automobil nebo jachtu, tak zpravidla berete cenu uváděnou prodejcem jako cenu konečnou. U nemovitostí se ovšem můžete setkat v některých regionech s odlišným přístupem. Uvádění ceny bez provize vzniklo nápadem jedné brněnské realitní kanceláře, která před cca 20 lety chtěla získat do nabídky co nejvíce nemovitostí a spustila reklamní kampaň uvádějící, že prodávající nebude platit žádnou provizi. Tu si totiž následně vyúčtovali u kupujících. Tato konkurenční výhoda při náběru nemovitostí následně přiměla i ostatní regionální kanceláře ke stejnému přístupu. Provize tedy již nebyla vyjednána tak jako dříve s prodávajícími, ale následně s kupujícími.

Obě varianty, uvádění ceny s provizí i bez provize, nejsou podle Jana Píbilia, majitele školící společnosti VRK Academy v rozporu se zákonem o realitním zprostředkování.

Je tedy plně na každém makléři, jak k dané situaci přistoupí. Zdali se domluví s prodávajícím na výši provize, a ta se stane součástí nabídkové ceny, nebo svou provizi realitní makléř následně získá od kupujícího.

Problém může ovšem nastat, pokud si například podmínky uvádění provize diktuje nějaký inzertní portál. Vzniká tím problém hlavně makléřům, kteří tak jsou nuceni zcela měnit zaběhlé zvyky, a to nejen ve své kanceláří, ale i ve vztahu ke svým zákazníkům.

S tímto problém se aktuálně setkává Marek Karvaj z brněnské realitní kanceláře AC REAL. “V Brně jsme zvyklí nejen my, ale i kupující a prodávající, že není provize zahrnuta k nabídkové ceně. Teď nás ale portál Sreality nutí k uvádění ceny včetně provize realitní kanceláře. Je nemyslitelné nutit prodávajícího k tomu, aby realitní makléř kupní cenu za jeho nemovitost do inzerce navyšoval o provizi, a tím ji opticky zdražoval, což má za následek jednak nárůst cen a dále výraznou ztrátu vůči konkurenčním nabídkám, které provizi ke kupní ceně nepřičítají. Takže v tuto chvíli, pokud by se to portálu podařilo změnit u všech naráz, způsobí to skokový nárůst cen nebo poškození jednotlivých nabídek. Dle mého názoru je to špatně.”

Je nutné zmínit, že prodej nemovitostí je velmi specifickou oblastí. Každá nemovitost je totiž jiná, a i když se například nachází dva stejné byty v jednom bytovém domě, může být jejich cena rozdílná jen díky tomu, že jeden je vybavený a druhý nikoliv, nebo že má jeden okna na sever a druhý na jih. Stejně tak může prodávající trvat na tom, že chce, aby byla u jeho nemovitosti uvedena cena, kterou požaduje, nikoliv cena včetně provize realitní kanceláře.

Každá z metod uvádění ceny, jak s provizí, tak i bez ní, má své výhody a nevýhody. Vždy je ovšem důležité brát zřetel na platnou legislativu. Pokud zákon výslovně uvádění nabídkových cen neřeší, je tedy na realitní kanceláři, pro jakou z možností se rozhodne. Stejně tak se může každý makléř rozhodnout, jakého obchodního partnera si vybere. Což potvrzuje i Marek Karvaj a dodává: “S mými dlouholetými zkušenostmi na trhu vím, že realitní zprostředkování není klasický obchod, kde dostanete hotový produkt, který máte prodat. Je to cenotvorba od začátku až do konce. Prodej nemovitosti ovlivňuje velké množství faktorů, které se častokrát ukážou v čase a přizpůsobuje se jim konečný výsledek i cena. Proč by se nemohla přizpůsobovat i provize? Proč bychom nemohli klientovi hned na začátku říct pravdu, že jsme ochotni jednat a přizpůsobit také provizi specificky danému obchodu. Proč můžeme uvádět kupní cenu s poznámkou k ceně: k jednání a provizi ne?”

Tak, jak je na rozhodnutí majitele realitní kanceláře, jakým způsobem budou uvádět ceny prezentovaných nemovitostí, je také na rozhodnutí jednotlivých provozovatelů realitních portálů, jak k této problematice přistoupí.

0/5 (0 Reviews)
Reklama
Reklama
Odebírat články (NEWSLETTER)....nebojte žádný SPAM, ruku na to
Reklama
Reklama