Nepotřebujeme zedníky, tesaře, truhláře, podlaháře, pokrývače a další. Stačí nám 1 obor „stavební řemeslo“ s 1 rokem praktické výuky. Alespoň tak zní připravovaná novela školství podle MŠMT a Národního pedagogického institutu. Odborné školy si zoufají, praxe zatím mlčí, ale pak se bude divit.
Natáčeli jsme na soutěži stavebních řemesel ŘEMESLO/SKILL ve Vysokém Mýtě a v závěru padla i otázka na zamýšlené změny ve školství. „Jsme rádi, že jsme jeden z krajů, který se vzepřel plánům,“ říká v rozhovoru Josef Kozel, radní Pardubického kraje pro školství.
Vzdělávání v novém oboru všeobecné lyceum – řemeslné obory od roku 2025
Obor „Stavební řemeslo“ aneb vyřešíme nedostatek řemeslníků tím, že je „zrušíme“?
Od příštího roku začne v ČR vzdělávání v novém oboru všeobecné lyceum. Obor posílí všeobecnou větev středního školství. Novinářům to řekl premiér Petr Fiala (ODS). Ministerstvo školství podle něj začne s testovací částí projektu, do června by v zapojených školách měly vzniknout vzdělávací programy, podle kterých se bude od září vyučovat. Nyní mohou žáci studovat lycea s oborovým zaměřením, jako je například pedagogické či technické lyceum.
Řemeslné obory hrají v našem životě stále podstatnější úlohu. Jak vzrůstá její význam, zvyšuje se rovněž počet technických profesí, což se následně projevuje v rostoucí poptávce po technicky vzdělaných odbornících.
Cech topenářů a instalatérů ČR v odborném vzdělávání
Hlavním cílem cechu je zvýšit zájem o studium řemesel, poukázat na jejich perspektivu a význam. Specifickým cílem je zvýšení odborných kompetencí pedagogů, posílení atraktivity a uplatnitelnosti v řemeslech, zajištění informovanosti a snížení předsudků veřejnosti o řemeslech.
V rámci programů a projektů se cech snaží představovat žákům a učitelům SOŠ a SOU jednotlivá povolání v oboru technických zařízení budov, a podporovat je tak při rozhodování o budoucím směru jejich profesního života. Aby byl program co nejzajímavější, začleňujeme do něj soutěže, exkurze do našich členských firem a další formy spolupráce firem se školami.
Vzdělávání v novém oboru všeobecné lyceum – řemeslné obory od roku 2025
TERMÍN – 5. 12. 2024 od 13.00 hodin
Místo konání: HOTEL INTERNATIONAL BRNO
V programu workshopu:
Změna vzdělávacího sysu.
Cíl a využití vzdělání na všeobecném lyceu.
Řemeslné obory od roku 2025.
Provázanost a zájem zaměstnavatelů.
Uplatnění na trhu práce.
Přihláška
Kontakt: Zdena Habartová, tel. +420 541 120 565, mobil: +420 730 190 840, cti@cechtop.cz.
Hotel International Brno (Ubytování – hotel) REZERVACE
Nyní 283 oborů a 1 450 profesních kvalifikací, nově 20–30 skupin. Oborů bude méně a jiné
Zdroj: SI HUB, EDUin
V současnosti si mohou uchazeči o studium na středních školách vybírat z 283 oborů, nabídka se může v krajích lišit. Na obory navazuje sys 1 450 profesních kvalifikací. Podle vyjádření Jiřího Nantla, náměstka ministra školství, mládeže a tělovýchovy: „Mnozí z nich ale své volby posléze litují, nemají motivaci pokračovat a obor pak opouští, aby zkusili studovat jinde. To pak studium prodlužuje i prodražuje“.
Komentář M. Rathouského: Intencí je, aby existovalo po revizi cca 20 až 30 oborových skupin vždy se 3 úrovněmi vzdělání (E-H-L). Takto široké RVP by pak byly vnitřně diverzifikované kvalifikačními moduly (optimálně vedoucími k profesní kvalifikaci NSK), které by škola specifikovala až na úrovni ŠVP.
MŠMT vytváří spolu s dalšími aktéry návrh, na jehož základě vláda vydává nařízení vlády o soustavě oborů vzdělání. Toto nařízení musí kraje promítnout do své nabídky oborů. Ministerstvo je zodpovědné za naplňování Strategie 2030+, jejíž 4. implementační karta se věnuje inovaci oborové soustavy.
Soutěž stavebních řemesel Vysoké Mýto
Související články
- Aliaxis dodává HTA® rozvody vody z PVC-C do rekonstrukcí zdravotnických zařízeních v ČR
- Mapecoat TNS systémy: O co jde a jak je využít v urbanistice?
- Vodíková koroze potrubí sprinklerových zařízení
- Drenážní systémy v roce 2024
- Nová zelená úsporám vyzývá k obezřetnosti při výběru dodavatelů
- Analýza současného stavu nakládání se stavebními a demoličními odpady