(+420) 731 001 877 makler@tomaskopa.cz
Kupující nových bytů jsou opatrnější a vzdělanější. Neradi investují do projektu na papíře

Kupující nových bytů jsou opatrnější a vzdělanější. Neradi investují do projektu na papíře

Reklama
Reklama

9.4.2014 – Při výběru bytu jsou Češi obezřetnější než před pěti lety. Chodí na opakované prohlídky, zkoumají dokumentaci a nebojí se smlouvat o ceně. Méně důvěřují projektům na papíře – naopak nejsilnější poptávka panuje během výstavby. Až 50 procent kupujících představují rodiny s dětmi, které chodí do školky nebo školy. Trend satelitů se změnil na preferenci bezpečné lokality s kompletní občanskou vybaveností uprostřed měst.

“Zhruba polovinu všech zájemců o nový byt tvoří lidé ve středním věku s menšími dětmi. Ostatní klientela se rovnoměrně dělí mezi mladé páry do 30 let a klienty starší 50 let. Speciální skupiny tvoří lidé, kteří byt kupují jako okamžitou investici, a takzvaní singles, kteří si pořizují menší byty jako investici do budoucna. Singles kupují byt nejprve pro sebe, ale nejsou příliš vázáni místem, v případě proměny potřeb, založení rodiny nebo získání nové práce byt dál pronajímají,” uvedl Jan Kalaš, obchodní ředitel společnosti Star Group.

Přestože nájemné dnes dosahuje nižších hodnot než v minulosti, většina lidí si přeje bydlet ve vlastním. I lidé do 30 let, kteří stále více preferují menší byty, zato s veškerým komfortem, vnímají koupi jako vhodnou investici, jíž v současnosti nahrávají nízké úrokové sazby hypoték. “Mladí hledají především projekty cenově dosažitelné, dbají na dostupnost centra a školy, kde studují nebo tráví volný čas. Zásadním faktorem se pro ně stává také dostupnost sportovišť a dalších volnočasových aktivit,” popsal Jan Kalaš.

Priority rodin s dětmi jsou jiné. Většinou se pohybují v autě a blízkost centra pro ně není rozhodující. Jako důležitější vnímají pocit bezpečí a kompletní občanskou vybavenost, která tolik chybí v dříve oblíbených satelitech. V nich rodiny s dvěma malými dětmi velmi brzy zjistily, že přepravu ratolestí do školy a vzdálených zájmových kroužků lze jen stěží skloubit s pracovními povinnostmi.

Podle údajů společnosti Star Group je typickým kupujícím nového bytu v moderních projektech právě rodina se školkovými nebo školními dětmi. “V našem nejnovějším projektu Nové Chabry hledají kvalitní, dobře situovaný projekt s výbornou dostupností jak do města, tak do přírody. Projekt s kompletní občanskou vybaveností, dobrou dispozicí a za rozumnou cenu. Poptávku samozřejmě také ovlivňuje fakt, že v tomto projektu převládají velké byty 3+kk a 4+kk, které rodiny s dětmi žádají nejvíc,” vyjmenoval Jan Kalaš.

V posledních letech se velmi proměnilo rozložení poptávky v různých fázích příprav a výstavby nových bytů. “Dříve, především před krizí, byl velký zájem o byty na papíře, klidně i několik měsíců před zahájením výstavby. Dnes si chce klient jednak byt prohlédnout a jednak mít jistotu, kdy bude dokončen. Na papíře se prodá cca 20 procent bytů, v průběhu výstavby 50 procent a po kolaudaci zbylých 30 procent. Výjimkou jsou lokality s výhodným poměrem ceny, kvality a umístění – v Nových Chabrech bylo v první etapě, ještě před zahájením výstavby, prodáno během tří měsíců neuvěřitelných 50 procent bytů,” uvedl Jan Kalaš.

Kupující se také stali obezřetnějšími a svou investici více zvažují. Před definitivním rozhodnutím navštíví vyhlédnutý byt hned několikrát, polemizují o cenách i možných slevách a jsou připraveni ptát se na jakékoli podrobnosti. “Klienti mají technické dotazy, zajímá je dokumentace a často si na prohlídky zvou odborníky. Řekl bych, že pro kvalitního developera je tento posun určitě výhodou, protože klient už je sám schopen rozpoznat rozdíl mezi zkušeným a nekvalitním developerem a snížit tak riziko své investice,” míní Jan Kalaš.

0/5 (0 Reviews)
Reklama
Reklama
Odebírat články (NEWSLETTER)....nebojte žádný SPAM, ruku na to
Reklama
Reklama