6.6.2014 – Nová výstavba se stala lákadlem nejen pro spotřebitele, ale také mnohdy pro zastupitele schvalující územní plány. Je to ovšem ve prospěch zákazníků, nebo spíše investorů? Podíváme-li se na města – např. Hradec Králové, Olomouc či Ostrava – zjistíme, že již při první procházce centrem nalezneme desítky volných obchodů. Není to ani tak dávno, co právě tyto plochy patřily k nejpoptávanějším. Vždyť již ve středověku platilo, že se nejlépe obchoduje na hlavní třídě. Jenomže nepřestěhovala se nám centra měst spíše na jejich okraje?
V centru Ostravy bylo ještě před pěti lety ěř nemyslitelné najít volný komerční prostor. Nájmy byly sice vysoké, ale své klienty si dané objekty našly. Teď nepomůže ani nízká cena. Spousta výloh proto zeje prázdnotou a domy začínají chátrat. A podobné to začíná být i v Olomouci. Důvod? Nově otevřená nákupní centra situovaná v těsné blízkosti historického středu města. V jiných evropských městech je ovšem situace opačná. Radnice usilují o co nejlepší stav nemovitostí a jsou si moc dobře vědomy toho, že se domy bez nájemníků samy udržovat nemohou. Jednoho dne se totiž může stát, že se centra vylidní nejen od rezidentů, ale také turistů. Komu by se potom chtělo financovat opadané omítky a prohnilá okna?
Přitom by stačilo tak málo – plánovat nová nákupní střediska tak, aby nebyla ohrožena poptávka po komerčních plochách v historických centrech měst.
Související články
- Jak kontrolovat náklady při spolubydlení
- Jaká nová dotační podpora čeká majitele a stavebníky rodinných domů?
- Na změnu stanov bytových družstev je čas jen do 31. prosince 2021. Co vše se změní?
- Kupujete nemovitost a původní vybavení se vám nehodí?
- Koupím zámek. Zn. Peníze nejsou důležité, mám vizi!
- Máte právo požadovat po sousedovi, aby opravil nevyhovující plot?