V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro nebezpečné zahraniční řidiče. Potřebné opatření schválili na plenárním zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku europoslanci. Pro návrh směrnice hlasovalo 570 poslanců, 36 bylo proti a 24 se zdrželo. Hlavním cílem nových pravidel je větší bezpečnost silničního provozu a lepší chování řidičů na silnicích.
Evropská unie by chtěla, aby bylo možné pachatele dopravních přestupků dohledat a potrestat po celém jejím území. Přestože už nyní platí, že řidiči dostávají i pokuty z jiných států, podle Evropské komise zůstává nepotrestaných až čtyřicet procent prohřešků, které na silnicích řidiči spáchají mimo svůj domovský stát.
Nová pravidla ukládají vnitrostátním orgánům povinnost odpovědět na žádosti jiné země EU neprodleně, nejpozději do dvou měsíců od shromáždění potřebných informací. Kromě toho může na žádost členského státu, v němž k přestupku došlo, převzít výběr pokut za dopravní přestupky unijní země, v níž má pachatel bydliště. Musí ale platit, že jde o částku vyšší než 70 eur, která nebyla zaplacena po vyčerpání všech zákonných možností.
Velmi úspěšné ve vymáhání přestupků je podle informací ČTK Rakousko. Jak je na tom Česká republika, není možné říct, uvedl nedávno v rozhovoru s českými novináři v Bruselu ministr dopravy Martin Kupka. „Jde o odpovědnost jednotlivých úřadů obcí s rozšířenou působností a stát nemá celkovou statistiku, jak se komu daří jednotlivé pokuty vymáhat,“ řekl český ministr. Dodal nicméně, že v případě, že se dopravce do ČR vrátí a české úřady evidují přestupek při jeho předchozím pobytu, může policie zasáhnout, vyžádat si kauci nebo dokonce odejmout registrační značku. Podle Kupky je to velmi efektivní nástroj, jak v daném případě vymáhat pokutu.
V současné době se prakticky daří vymáhat přeshraničně pokuty jen za překročení rychlosti a za jízdu pod vlivem alkoholu. Předpis, který schválili europoslanci, počet dopravních přestupků zvyšuje, mimo jiné třeba o nedodržení bezpečné vzdálenosti, nebezpečné předjíždění, nebezpečné parkování, tedy parkování na přechodu pro chodce či bránění v jízdě tramvají, přejetí plné čáry a ujetí z místa nehody.
Členský stát, v němž došlo k dopravnímu přestupku, bude mít 11 měsíců od data přestupku na vydání oznámení o dopravním deliktu. To bude obsahovat datum a okolnosti spáchání přestupku a rovněž informace o tom, jak se lze proti pokutě odvolat.
Zdroj: ČTK
Ilustrační foto: canva.com
Související články
- Ještě jste si nekoupili vstupenky na galavečer Právníka roku? Je nejvyšší čas! – Advokacie
- Zkrácení doby oddlužení na tři roky čeká ve sněmovně schvalování – Legislativa
- V domovech se zvláštním režimem převládají provozní potřeby zařízení – Svět práva
- ESLP poprvé odsoudil stát za to, že dělá málo proti změně klimatu – Judikatura
- ČAK v Brně nabízí na duben čtveřici seminářů, první se koná už 4. dubna – Advokacie
- EP schválil reformu rozpočtových pravidel i právo spotřebitele na opravu – Legislativa