(+420) 731 001 877 makler@tomaskopa.cz
IPSOS: Každá šestá firma v Česku napadená ransomwarem loni zaplatila výkupné - Svět práva - Advokátní deník

IPSOS: Každá šestá firma v Česku napadená ransomwarem loni zaplatila výkupné – Svět práva

Reklama
Reklama

Každá šestá tuzemská společnost napadená loni vyděračským programem (ransomwarem) zaplatila kyberzločincům výkupné. To se zhruba u třetiny z nich pohybovalo až do částky šest milionů korun, další třetina zaplatila do tří milionů a pětina do 600 000 Kč. Vyplývá to ze zprávy Stav ransomwaru v České republice 2024, kterou zveřejnila bezpečnostní společnost Sophos na základě dat z dubnového průzkumu agentury IPSOS.

 

Celkem 85 procent českých firem napadených ransomwarem použilo vlastní metody obnovy dat a nemuselo platit výkupné. Podniky se nejčastěji rozhodly využít zálohování (69 procent). Podíl společností, které se rozhodly nezaplatit kyberzločincům výkupné, je vyšší než celosvětový průměr, který se pohybuje okolo 77 procent.

„Zálohování umožňuje rychlou obnovu dat, která byla zašifrována nebo trvale smazána. Je velmi důležité, aby se zálohování provádělo pravidelně, což umožní okamžitou obnovu dat a incident nenaruší kontinuitu podnikání. Stejně tak je důležité, aby byly kopie dat řádně zabezpečeny, takže v případě útoku bude pro kyberzločince obtížné, nebo nejlépe zcela nemožné, se k nim dostat. Výskyt incidentu nelze předvídat, proto by na něj měly být firmy vždy připraveny,“ uvedl technologický ředitel Sophosu Chester Wisniewski.

Placení výkupného dává podle Wisniewského útočníkům příjem a povzbuzuje je k dalšímu podnikání. Firmy si také musí uvědomit, že zaplacení výkupného nezaručuje obnovení dat a zvyšuje náklady spojené s kybernetickým útokem.

Útoky ransomwaru většinou spočívají v zablokování přístupu k datům uživatele nebo celého počítačového systému, za opětovné zpřístupnění požadují hackeři výkupné. Vedle ztráty dat mnohdy hackeři hrozí i jejich zveřejněním.

 

Zdroj: ČTK
Ilustrační foto: canva.com

0/5 (0 Reviews)
Reklama
Reklama
Odebírat články (NEWSLETTER)....nebojte žádný SPAM, ruku na to
Reklama
Reklama