7.2.2023 – Hledáte nemovitost na konkrétním místě a jste zklamáni, když po prvním telefonickém kontaktu s realitním makléřem nedostanete přesnou adresu? Vypadá to možná neprofesionálně, ale opak je pravdou. Realitní makléř ví, co pro svého klienta dělá.
Informace v realitních inzerátech jsou sice dostatečně vypovídající, ale často chybí to nejpodstatnější – adresa. Zvláště v případě rodinných domů bývá tento údaj v inzerci vynechán. Není to ale opomenutí, ale spíše služba klientovi. Pokud realitní makléř prodává či pronajímá nemovitost na základě zprostředkovatelské smlouvy, chrání vlastníka před živelným náporem zájemců. A nejen to.
Ochrana vlastníka především
Realitní makléř, který uzavře smlouvu o zprostředkování prodeje, nabízí nemovitost mnoha způsoby, od inzerce na realitních serverech, na svých stránkách, na sociálních sítích, až například po dny otevřených dveří. To vše ale provádí sám a tak, aby co nejméně narušil soukromí vlastníka objektu. Zvláště pokud ten ještě v nemovitosti bydlí. Ochrana před nečekanými návštěvami typu “jdeme kolem, tak jsme si říkali, že bychom se podívali na váš byt, který chcete prodat”, je určitě žádoucí. Vlastník nemovitosti si právě proto sjednává služby realitního makléře, který bude koordinovat prohlídky tak, aby co nejméně rušil běžný život domácnosti.
Stejné to je v případě obchodních prostor. Málokterý majitel či provozovatel obchodu, kavárny, kadeřnictví či kanceláře je jednak kdykoli v objektu, a navíc nemá v pracovní době čas věnovat se náhodným návštěvám, které mají zájem si nemovitost prohlédnout.
K tomu přistupuje fakt, že majitel nemusí mít takové znalosti, jaké má realitní makléř. Například o cenách okolních nemovitostí, technické informace o stavbě samotné, soupis případných vad a podobně. Ostatně, právě proto volí služby profesionálního makléře.
Ochrana zájmů realitního makléře
Realitní makléř musí přirozeně také chránit své zájmy. Jestliže s majitelem nemovitosti uzavře výhradní, nebo i nevýhradní zprostředkovatelskou smlouvu, čeká ho mnoho práce, než najde kupce. Jen v začátku musí připravit popis nemovitosti a fotografie pro inzerci, zpracovat případně videoprohlídku, zajistit homestaging, vložit inzeráty na realitní servery, na své stránky, propagovat nemovitost na sociálních sítích. A to je jen začátek, než vůbec začnou prohlídky nemovitosti a jednání s potenciálními kupujícími.
Je to mnoho práce, která stojí spoustu času a ve výsledku nemusí přinést své ovoce. To například tehdy, pokud má uzavřenou nevýhradní zprostředkovatelskou smlouvu, takže kupujícího zajistí makléř z konkurenční kanceláře. Anebo tehdy, když bude z inzerátu naprosto zřejmá adresa a jméno prodávajícího a kupující ho osloví bez zprostředkovatele v domnění, že si tak domluví lepší cenu nebo ušetří prostředky za provizi. Obejde tak realitního makléře, a tím ho může připravit o zisk za vykonanou práci.
Lze prodávat bez realitky?
V České republice lze takto prodej nemovitosti uskutečnit. Stačí, když kupující i prodávající splní všechny zákonem stanovené povinnosti, uzavřou kupní smlouvu a předají do katastru nemovitostí návrh na zápis nového vlastníka. Ovšem zda je to bezpečné a levnější, je již jiná otázka. Opsat totiž kupní smlouvu z internetu nestačí, navíc se mohou objevit skryté vady, nutnost reklamace, či prostě “jen” nepřijde kupní cena včas na příslušný účet.
Kvalifikovaný realitní zprostředkovatel může prodat nemovitost za více, než za kolik ji prodá přímo vlastník, který se nechal umluvit například argumentem, že “víc nedostane”. Makléř ale také zajistí, aby byly v pořádku veškeré právní náležitosti, od uzavření kupní smlouvy, přes úschovu kupní ceny, až po zápis do katastru nemovitostí.