Jeden aĹľ dva tĂ˝dny pĹ™ed koncem doby nájmu by se mÄ›l pronajĂmatel s nájemcem dohodnout na termĂnu prohlĂdky stavu bytu. PĹ™ed touto prohlĂdkou by mÄ›l zkontrolovat stav plateb za celou dobu nájmu, pĹ™ipravit si počáteÄŤnĂ pĹ™edávacĂ protokol a pĹ™edávacĂ protokol ke skonÄŤenĂ nájmu. Je vhodnĂ© mĂt po ruce i naĹ™ĂzenĂ vlády (ÄŤ. 308/2015 Sb.), kterĂ© stanovĂ rozsah drobnĂ˝ch oprav, kterĂ© má provádÄ›t nájemce.
ProhlĂdku je vhodnĂ© vykonat za dennĂho svÄ›tla a byt by mÄ›l bĂ˝t jiĹľ vyklizenĂ˝, protoĹľe cĂlem je zjistit celkovĂ˝ stav bytu, resp. zda je opotĹ™ebenĂ pĹ™iměřenĂ© dobÄ› nájmu. Pokud nenĂ byt vyklizen, je tĹ™eba poÄŤĂtat s dalšà kontrolou po vyklizenĂ, zvláštÄ› stavu stÄ›n a podlah. Kontroluje se v prvĂ© Ĺ™adÄ› vybavenĂ, kterĂ© nájemce pĹ™evzal a v bytÄ› zĹŻstává, coĹľ jsou napĹ™Ăklad spotĹ™ebiÄŤe a nábytek. Dále se kontroluje funkÄŤnost svĂtidel, ventilátorĹŻ, klimatizace, topenĂ a sanitárnĂho zaĹ™ĂzenĂ. V bytech, kde se chovala domácĂ zvĂĹ™ata, je tĹ™eba pozornost zaměřit na pĹ™ĂpadnĂ© škrábance, jejichĹľ oprava mĹŻĹľe bĂ˝t finanÄŤnÄ› nároÄŤnÄ›jšà (podlaha, dveĹ™e, okna, nábytek).
Vše by mÄ›lo bĂ˝t ÄŤistĂ© a bez závad. JestliĹľe tomu tak nenĂ, je dĹŻleĹľitĂ©, zda se o to mÄ›l postarat nájemce v rámci drobnĂ© ĂşdrĹľby, nebo zda daná závada spadá do kompetence pronajĂmatele. Pokud mÄ›l nájemce zajistit opravu v rámci drobnĂ© ĂşdrĹľby, je tĹ™eba s nĂm dohodnout, zda to ještÄ› obstará, nebo zda nechá opravu na pronajĂmateli s tĂm, Ĺľe uhradĂ cenu tÄ›chto pracĂ.
Závady, které lze poměrně snadno vyřešit
UlámanĂ© rohy stÄ›n v pĹ™edsĂni, špinavĂ© spotĹ™ebiÄŤe, zaprášenĂ© Ĺľaluzie, pĹ™etrhanĂ© ovládánĂ, nefungujĂcĂ ovládánĂ vertikálnĂch ĹľaluziĂ, padajĂcĂ garnyĹľe a rolety, utrĹľenĂ© koše v kuchyĹskĂ© lince, špinavĂ© mĹ™ĂĹľky u ventilátorĹŻ a klimatizacĂ, polepky na obkladech, ponechanĂ© háčky a věšáčky, nevyÄŤištÄ›nĂ© odpady, zaprášená svĂtidla.
Většà opravy či nutná výměna
I kdyĹľ má nájemce hlásit tyto závady nebo škody prĹŻběžnÄ› a vÄŤas, aby je pronajĂmatel mohl odstranit, ne kaĹľdĂ˝ to dÄ›lá. Ale v dobÄ›, kdy se jiĹľ nájemce odstÄ›hoval nebo má pĹ™ed sebou stÄ›hovánĂ, nebude zĹ™ejmÄ› jeho odpověď na to, proÄŤ to vÄŤas neoznámil, uspokojujĂcĂ. A tak je nutnĂ© Ĺ™ešit, zda byla nefunkÄŤnost zpĹŻsobena špatnou ĂşdrĹľbou (napĹ™Ăklad ucpanĂ© odpady), nedbalostĂ (rozbitá okna, skla ve dveĹ™Ăch), ÄŤi zda šlo o běžnĂ© opotĹ™ebenĂ (Ĺľivotnost praÄŤky apod.). Pokud jde o nedbalost ÄŤi špatnou ĂşdrĹľbu, bude nápravu hradit nájemce. Pokud má praÄŤka ÄŤi myÄŤka za sebou deset i vĂce let, je financovánĂ novĂ©ho spotĹ™ebiÄŤe na pronajĂmateli.
Možný odkup vybavenà může být výhodný
NÄ›kdy nájemce bez schválenĂ pronajĂmatele poĹ™ĂdĂ do bytu vybavenĂ, kterĂ© pĹ™i skonÄŤenĂ nájmu nabĂdne pronajĂmateli. Pokud je to vĂ˝hodnĂ©, mohou se tak dohodnout. Je napĹ™Ăklad nesmyslnĂ©, pokud poĹ™Ădil Ĺľaluzie nebo vestavÄ›nĂ© skĹ™ĂnÄ›, aby je odmontovával, protoĹľe se mu zĹ™ejmÄ› do žádnĂ©ho jinĂ©ho bytu nehodĂ. Je pak na pronajĂmateli, zda je chce za dohodnutou částku pĹ™evzĂt, nebo zda bude i pĹ™esto trvat na jejich likvidaci. StejnĂ© to mĹŻĹľe bĂ˝t s funkÄŤnĂmi spotĹ™ebiÄŤi, nábytkem v koupelnÄ› nebo jinĂ˝mi zaĹ™izovacĂmi pĹ™edmÄ›ty, jimiĹľ mĹŻĹľe byt zĂskat na hodnotÄ›. Tato skuteÄŤnost se dá zahrnout do pĹ™edávacĂho protokolu nebo pĹ™ipravit jednoduchou kupnĂ smlouvu.
Jak je to s jistotou, kaucĂ
NÄ›kteřà nájemnĂci si myslĂ, Ĺľe kdyĹľ neuhradĂ nájemnĂ© za poslednĂ mÄ›sĂc, nic se nestane, protoĹľe pronajĂmatel si částku strhne z jistoty. Na tuto “hru” by pronajĂmatel nemÄ›l pĹ™istupovat. Z jistoty by se mÄ›ly hradit náklady na běžnou ĂşdrĹľbu, kterou nájemce neprovedl po dobu pouĹľĂvánĂ bytu. Pokud je byt v pořádku, pronajĂmatel má podle smlouvy vÄ›tšinou 15 aĹľ 30 dnĹŻ na provedenĂ potĹ™ebnĂ˝ch oprav, malovánĂ, vyúčtovánĂ záloh a následnÄ› podle nákladĹŻ na opravy i vyúčtovánĂ sloĹľenĂ© jistoty.
Na mĂstÄ› pĹ™i pĹ™edánĂ bytu doporuÄŤujĂ maklĂ©Ĺ™i vracet jistotu jen v pĹ™ĂpadÄ›, Ĺľe je jiĹľ provedeno veškerĂ© vyúčtovánĂ a byt je naprosto bez závad.
RozumnĂ˝ pronajĂmatel si je vÄ›dom, Ĺľe v pĹŻvodnĂm stavu nemĹŻĹľe byt vrátit nikdo. MaklĂ©Ĺ™i doporuÄŤujĂ, aby pronajĂmatel s běžnĂ˝m opotĹ™ebenĂm bytu poÄŤĂtal, a pokud nájemce bydlel v bytÄ› dva roky a vĂce, toleroval pĹ™i pĹ™edánĂ bytu napĹ™Ăklad neumytá okna, nevymÄ›nÄ›nĂ© filtry v digestoĹ™i ÄŤi nezamalovanĂ© dĂry po obrazech. AĹĄ je totiĹľ byt pĹ™edán i v tom nejlepšĂm stavu, zĹ™ejmÄ› bude potĹ™ebovat vĂ˝malbu, Ăşklid ÄŤi drobnou modernizaci, aby mohl pĹ™ejĂt na dalšĂho nájemce.
Související články
- Jaké jsou povinnosti při poskytování služeb spojených s nájmem bytu?
- Jak má postupovat pronajímatel, pokud nájemce uteče z bytu
- Může společenství vlastníků nabýt do svého vlastnictví nemovitost, která je součástí nebo přiléhá k bytového domu?
- Poslanci schválili novelu stavebního zákona
- Jak se postarat o svůj investiční byt?
- Česká národní banka drží sazby nahoře. Jak reagují hypotéky?