9.1.2013 – Pokud jste někdy navštívili realitní kancelář za účelem prodeje nemovitosti, určitě jste se setkali s nabídkou na uzavření exkluzivní zprostředkovatelské smlouvy. Poměrně často se uvádí, že podpis jakékoliv smlouvy bývá pro člověka nepříjemným aktem. Natožpak pokud se má k něčemu zavázat pod hrozbou případné pokuty. Tento jev samozřejmě platí i v obchodu s realitami. Málokdo ovšem přesně zná všechny výhody a nevýhody zprostředkovatelských smluv.
Prodávající se mohou setkávat s názorem, že čím více realitních kanceláří je zainteresovaných do prodeje nemovitosti tím lépe. Ale opak bývá pravdou. Velký počet realitních kanceláří znamená sice “více inzerce,” ale také více zmatků a nedůvěry u potencionálních kupujících. Do jaké realitní kanceláře zavolat? Je daný makléř opravu oprávněn nabízet vybranou nemovitost? A co, když se sejdou dva zájemci, každý v jiné realitní kanceláři..? To pak bývá nepříjemné nejen pro kupující, ale hlavně pro prodávající. Tyto i obdobné situace mohou nastat právě v případě neuzavření exkluzivní smlouvy na prodej nemovitosti a její následné prezentace ve více realitních kancelářích.
Profesionalita realitní kanceláře se mimo jiné pozná právě podle toho jakou smlouvu při dojednávání podmínek nabídne. Strategie realitních kanceláří se samozřejmě liší v závislosti na jejich firemní filozofii či lokalitě působnosti, ale pravidlem bývá, že seriózní realitní kanceláře pracují na bázi exkluzivních smluv, alespoň co se nemovitostí k prodeji týče. Realitní kanceláře chtějí mít jistotu, že veškerá jejich snaha a investice do prezentace prodávané nemovitosti nebude zmařena. Současně má exkluzivní smlouva pro prodávající výhodu např. v tom, že se jedná o velký závazek realitní kanceláře vůči klientovi za předem jasných a řádně specifikovaných podmínek. Jednou z nich je například vyjednávací cena a výše provize realitní kanceláře. Právě tyto náležitosti bývají velmi často předmětem případných sporů nejsou li předem přesně specifikovány. Exkluzivní smlouva se nemusí uzavírat na dlouhá období. Nejčastěji se jedná o tří měsíční lhůtu, po kterou je nemovitost nabízena. Je čistě na dohodě realitního makléře a prodávajícího jestli bude toto období kratší či delší.
Existují ovšem ještě dvě možnosti jak prodat svoji nemovitost. První z nich je nabídnutí nemovitosti realitní kanceláři bez uzavření jakékoliv smlouvy. Tato varianta ovšem bývá pro prodávající nejméně výhodnou (nejasná výše kupní ceny a provize, délka vztahu mezi klientem a realitní kanceláří, specifikace závazku realizace kupních smluv, vkladu do katastru nemovitostí atd.).
Druhou alternativou je vlastní prodej nemovitosti bez účasti realitní kanceláře. Podat si soukromý inzerát, zeptat se známých…, tak přesně tohle jsou nejčastější způsoby vlastního prodeje nemovitostí v České republice. Prodej rodinného domu, bytu či pozemku ovšem není tak snadný jako prodej starého nábytku, televize či jízdního kola. Prodej nemovitosti se proto doporučuje přenechat profesionálům, kteří se o nemovitost postarají nejen v oblasti samotného prodeje, ale i dalších službách (vyhotovení znaleckého posudku, právní servis, vyplnění daňového přiznání atd.). Stejně jako v jiných oblastech i zde platí, že je dobré oslovovat prověřené realitní kanceláře s dobrými referencemi.
Související články
- Roste zájem o menší kancelářské budovy
- Stát hodlá od příštího roku uvalit DPH na stavební parcely. Nové domy se tak prodraží
- Jak chránit svůj majetek před přívalovými dešti
- Obchodní centra rozšiřují svou nabídku o kvalitní gastronomii a zdravý životní styl
- Investoři směřují do realitních kanceláří. Důvodem je výhodné bydlení
- Stop nelegálnímu majetku. Pomůže připravovaný zákon?