12.12.2011 – V polovině listopadu letošního roku jsme publikovali článek věnující se virtuálních prohlídkám, který se stal ihned po své zveřejnění jedním z nejčtenějších článků letošního roku. Vzhledem k mnoha dotazům, které jsme do redakce obdrželi, jsme se rozhodli požádat o rozhovor Vladimíra Soukupa, jednatele společnosti Ender s.r.o., který se tvorbou virtuálních prohlídek dlouhodobě zabývá.
Jak si představujete praktické uchopení virtuálních prohlídek pro realitní činnost?
Virtuální prohlídky jsou tady jako technologie již nějakou dobu. Relativně úspěšně se prosazují v turistickém ruchu, ale v realitní činnosti zatím nikoliv. Realitní kanceláře o tomto médiu vědí, líbí se jim, ale mnohdy neví, jak ho prakticky uchopit. Občas zmíní, že existuje příliš mnoho formátů, způsobů implementace, úrovní kvality, ale zejména vám řeknou, že přímo na jejich stránky přijde relativně málo klientů na to, aby se jim to vyplatilo. Svorně pokračují, že kdyby je bylo možné zobrazit na realitních serverech, bylo by to o něčem jiném. Mají pravdu. Pokud se dotážete realitních serverů, velmi často se setkáte s odpovědí typu: “Víme o tom, je to zajímavé, budeme to implementovat, jakmile bude dost poptávek od RK. Zatím tomu tak není”. Mají rovněž svou pravdu. A je to venku, ten problém se jmenuje: “Co bylo dřív, vejce či slepice?” Rozhodli jsme se, že dřív bylo vejce a tím jsou pro nás realitní servery jako dominantní poskytovatelé obsahu. Uvědomili jsme si, že pokud mají virtuální prohlídky prorazit jako médium vhodné pro realitní činnost, musí být snadno uchopitelné jak pro realitní kanceláře, tak i pro realitní servery. Ten koncept je následující: žádné tahání dat, jen odkazy, garantovaný obsah a kvalita, virtuální prohlídka jako otevřená stavebnice
Co jste s tím “vejcem” udělali resp. co znamená “žádné tahání dat, jen odkazy”?
Jednáme s realitními servery a předvádíme jim, že v implementaci virtuálních prohlídek není žádná složitost, pokud přistoupí na to, že data VP nemusí být u nich, ale stačí, aby svým klientům umožnili zadat jen link na námi garantovaný obsah. Ten pak na jejich stránkách vyplní prostor, který mu sami dají. To znamená, že je ani nenutíme měnit design jejich stránek. Zátěž jejich serveru se tak blíží nule a nemusí tím tuto službu ani zpoplatňovat. Na to realitní servery slyší, a tak již dnes mají klienti Reality.iDnes.cz, Eurobydleni.cz možnost zadat link na virtuální prohlídky Studia Ender. Ostatně brzy to bude možné i na vašem serveru, jakož i na dalších, s nimiž jednáme či dokonce již pracujeme na řešení.
Abych jen nemluvil, můžete si to ověřit na následujících odkazech, které využívají stejných dat na našem serveru, jako virtuální prohlídka zobrazená v tomto článku:
Pro zajímavost, tato prohlídka v daném rozsahu a kvalitě představuje 321,5 MB dat rozdělených na 3.159 souborů tak, aby se data načítala rychle a prohlídka dokázala dodat data dle toho, s kým komunikuje, tedy např. i s tablety iPad. Ukládat virtuální prohlídky na každý realitní server zvlášť, tak zjevně cestou není.
Co rozumíte pod pojmem “garantovaný obsah a kvalita?
Garantovaný obsah znamená, že se realitní server může spolehnout na to, že pokud jejich klient zadá link splňující jistá pravidla, neobjeví se mu na jeho stránkách místo VP např. nevhodný obsah. Garantovanou kvalitou máme na mysli to, že pokud si RK od nás vybere příslušný balíček služeb, dostane jasně definovanou kvalitativní úroveň.
Virtuální prohlídka jako otevřená stavebnice?
Vznik VP, kterou vnímáme jako multimediální průchod mezi jednotlivými scénami, lze zjednodušeně rozdělit do těchto fází: nafocení scén, sešití scén, vytvoření průchodů mezi scénami, výstupní kontrola, hostování na veřejném serveru, předání linku klientům. Jsme schopni našim klientům dodat kompletní službu v principu kdekoliv. Současně si však mohou naši klienti dodat tu část, kterou jsou schopni zvládnout.
Nenamítají vám realitní kanceláře, že díky virtuálním prohlídkám ubude kontaktů mezi makléři a zájemci a RK tak přijde o klienty?
Ano, namítají. Já se jich však vždy zeptám: “Váš makléř by měl být zejména průvodce nebo prodejce?” Zvažte kolik prohlídek makléři uskuteční, kolik najedou km, utratí času jen proto, že klient až na místě zjistí věc, která mu zásadně nevyhovuje a na fotografiích nebyla, či se naopak ztratila v jejich přehršli.
V průměru ČR koupí jedinec 1 – 2 nemovitosti za život. Nemovitost tedy není houska a osobním šarmem můžete prodeji pomoci, ale nikoliv zvrátit situaci. S VP makléř ví, že zájemce je do značné míry již vtáhnut do hry a on tedy musí být vzorně připraven na každou otázku a přání svého klienta, protože zkazit si to může již jen sám. No a pokud přeci jen klient váhá, má makléř s sebou tablet a obratem mu ve VP ukáže další nemovitosti nabízené realitní kanceláří. Oproti tomu unavený makléř bez VP po spoustě schůzek, marném čekání na voyaery často skutečného zájemce nakonec ani nerozpozná. V době, kdy pracovní síla má být mobilní, bere si druhé zaměstnání, … nebudou mít klienti ani čas, ani sílu, byť jen přemýšlet o nabídce, která je stejná jako desítky jiných a nepřináší to podstatné: snadno uchopitelnou informaci.
Jak je pro realitní kancelář složité zrealizovat s vámi virtuální prohlídku?
Stačí nás poptat telefonicky nebo emailem. Obratem se klient dozví cenu a termín realizace. Po nafocení provedeme zpracování a klient mailem dostane odkaz na jeho virtuální prohlídku. Ten pak zkopíruje na vlastní webové stránky resp. do rozhraní realitního severu jako kterýkoliv jiný text do parametru “Virtuální prohlídky”. VP je tak tam, kde má být. Pokud pro zadávání parametrů používáte pouze transportní můstky, tak realitní servery zatím umožňují tento parametr zadat manuálně s tím, že aktualizace zakázky jej nepřemaže. Dříve nebo později budou exportem linku na VP disponovat i transportní můstky a bude to ještě jednodušší. Rád jim budu nápomocen.
Co to všechno stojí? Jaké jsou cesty pro minimalizaci ceny?
Nevyhnete se tomu, že někdo tam reálně dojít musí. Poté máte pouze dvě cesty a to snižovat kvalifikační a technické předpoklady, jít tedy dolu s kvalitou a stejně se na nulu nedostanete. A nebo máte možnost z jisté kvality neustoupit, škálovat ji naopak směrem nahoru a zorganizovat věc tak, aby byla cenově dosažitelná. My jsme se rozhodli pro druhou cestu v přesvědčení, že jen tak lze účinně oslovit klienty RK a opodstatnit s tím spojené výdaje. Abych to nezamluvil, naše balíčky služeb pro RK obsahují virtuální prohlídku složenou minimálně z pěti vzájemně provázaných scén hostovanou na našem webu za cenu od 5.000 Kč bez DPH.
Může virtuální prohlídce jako médiu něco ublížit?
Ano může. To, pokud by realitní servery zavedly proprietární vzájemně nekompatibilní řešení a postavily tak RK před volbu typu “Buď jsi s námi, a nebo proti nám”, myšleno našemu formátu. Byl by to však stejně absurdní požadavek, jako by požadovaly, že fotografie akceptují jen z aparátů konkrétní značky. Nevěřím, že by v dnešní otevřené době chtěl tak někdo činit a obrazně řečeno spouštět “železnou oponu”. Ublížit může rovněž očekávání, že VP prodá cokoliv i s nesmyslnou cenou. Neprodá.
Lze využít virtuální prohlídku i jinak?
To, že lze z VP udělat video je zřejmé z výše uvedené ukázky. Z virtuální prohlídky lze však vytvořit i “fotografie”, které vám žádný objektiv neudělá. Můžete tak na malém prostoru zdůraznit jak obsahovou, tak i expresivní stránku věci.
Související články
- Nákup rodinného domu za účelem pronájmu. Jak postupovat a zbytečně nechybovat?
- Roste zájem o bydlení mimo krajská města. Lidé jdou za nižšími cenami a dostupnější přírodou
- Blíží se nové kotlíkové dotace. Ušetřit bude možné až 95 % pořizovacích nákladů
- Reference jsou pro makléře důležitou součástí prezentace
- Jak si najít pronájem bytu v neznámém městě a zbytečně nechybovat
- Aukce může zvýšit prodejní cenu nemovitosti. Jak zbytečně nechybovat?